books

Projekty wydziału

Projekty wydziału

Decyzją Komitetu Oceniającego UE z lutego 2012 r. oraz NCBiR do realizacji zatwierdzony został od dn. 01. 06. 2012 r. projekt w ramach akcji pilotowej FACCE-JPI Knowledge Hub pn. „A detailed climate change risk assessment for European agriculture and food security, in collaboration with international projects” – „Szczegółowa ocena ryzyka związanego ze zmianą klimatu dla europejskiego rolnictwa oraz bezpieczeństwa żywnościowego” o akronimie MACSUR .

Zgłoszony wniosek partnera polskiego (University of Technology & Life Sciences, Bydgoszcz, Poland Waldemar Bojar – „P100”) dotyczy udziału w realizacji jednego z trzech podtematów związanego z aspektami ekonomiczno-handlowymi tematu badawczego - TradeM, w ramach których został już dokonany przegląd aktualnej wiedzy z obszaru 25 modeli i danych partnerów podtematu. Planowana jest także diagnoza niedoborów wiedzy, a także metod wypełnienia tych niedoborów w obszarze rozwoju europejskiego rolnictwa i jego wpływu na zmiany klimatyczne oraz bezpieczeństwo żywności z uwzględnieniem światowego handlu żywnością.

W porozumieniu z koordynatorem holenderskim reprezentowanym przez LEI – (Agricultural Economics Institute foundation) partnerowi polskiemu została przypisana rola lidera pakietu WP1.

W ramach planowanych zadań opracowane zostały kryteria przeglądu i klasyfikacji istniejących modeli uwzględniające uwarunkowania socjoekonomiczne, klimatyczne oraz dotyczące bezpieczeństwa żywności na różnych poziomach interesariuszy rozwiązań z uwzględnieniem specyfiki różnych regionów oraz integracji wskaźników ekonomicznych z aspektami biofizycznymi wykonywanego studium (środowisko wodne, glebowe). W wyniku przeprowadzonych analiz zostaną określone związki między jakością surowców pochodzenia rolniczego oraz różnymi implikacjami oraz interakcjami ich produkcji ze zmianami klimatycznymi oraz wpływem na bezpieczeństwo żywności i środowisko naturalne.

W ramach pakietu zadań WP2 zespół UTP na podstawie wieloletnich badań agroklimatycznych z rejonu Bydgoszczy oraz zaobserwowanych zmian i współzależności w tym zakresie wskaże przesłanki wypracowania nowych modeli oceny wpływu rozwoju lokalnego rolnictwa na zmiany klimatyczne oraz środowiskowe.

W ramach pakietu zadań WP3 zespół UTP opracuje metody zastosowań dostępnych narzędzi do implementacji wypracowanych rozwiązań na poziomie przedsiębiorstwa rolnego oraz regionalnej, krajowej i europejskiej polityki rolnej w warunkach funkcjonowania wielokierunkowego rolnictwa polskiego i  Europy Północnej. Uwzględniona zostanie rola i znaczenie kooperacji przedsiębiorców rolnych w łańcuchach dostaw żywności zapewniających satysfakcję jej konsumentom. Zaproponowane nowatorskie rozwiązania pozwolą zintegrować założone w projekcie cele w podtemacie ekonomiki i handlu oraz produkcji roślinnej i zwierzęcej.

Dotychczas w ramach realizacji zadań projektu odbyły się dwa spotkania.

Pierwsze miało miejsce w Wiedniu dn. 5 września 2012r., gdzie zebrał się Komitet Sterujący podtematu ekonomiki i handlu - TradeM w celu ustalenia merytorycznych i organizacyjnych wytycznych w sprawie realizacji zadania1 (przeglądu i analizy modeli) w pakiecie WP1, jak również kolejnych zadań w pakiecie WP1, WP2, WP3 i WP4. Określony został również harmonogram seminariów i konferencji w ramach projektu, jak również wstępny plan konferencji w Berlinie.

W dn. 15-16 października  2012r. w Berlinie w odbyła się konferencja ponad 70 partnerów projektu MACSUR z 17 krajów (głównie Unii Europejskiej) w celu integracji celów i zadań poszczególnych partnerów podtematu produkcji roślinnej (CropM), produkcji zwierzęcej (LiveM) oraz ekonomiki i handlu (TradeM).

Odbyte sesje plenarne i równoległe pozwoliły wypracować koncepcję współpracy partnerów w celu łączenia posiadanych przez nich zasobów wiedzy dla uzyskania oczekiwanych rezultatów w projekcie MACSUR, tj. określenia wskaźników prognostycznych polityki rolnej i handlowej pozwalających łagodzić c ryzyko klimatyczne przy zakładanym wzroście produkcji żywności na świecie gwarantującym bezpieczeństwo jej konsumentom.

Przedmiotem projektu jest utworzenie Regionalnych Laboratoriów Badawczych w obszarze Nauk Technicznych i Rolniczych w ramach struktur organizacyjnych Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. 
Sieć laboratoriów powstanie poprzez:
- adaptację istniejących pomieszczeń,
- zakup specjalistycznej aparatury badawczej i doposażenia.

 

Projekt finansowany jest przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego - 40 263 443,29 PLN (70%) i wkład własny – 17 255 761,42 PLN (30%).

W ramach projektu „Realizacja II etapu Regionalnego Centrum Innowacyjności” na Wydziale Zarządzania powstanie system czterech innowacyjnych laboratoriów:
- Laboratorium Systemów Zarządzania Produkcją, Logistyką i Relacjami z Klientem;
- Laboratorium Systemów Rachunkowości Finansowej i Zarządzania Zasobami Ludzkimi;
- Laboratorium Systemów Rachunkowości Zarządczej i Controllingu;
- Laboratorium Systemów Business Intelligence.

Kierownikiem projektu realizowanego na Wydziale Zarządzania jest prof. dr hab. inż. L. Drelichowski, a pełnomocnikiem dziekana ds. aparatury naukowo-badawczej WZ jest dr G. Owczarczyk –Szpakowska.

Planowane przedsięwzięcie współfinansowane ze środków EFRR w ramach RPO WKP na lata 2007-2013 pozwoli na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych oraz zakup sprzętu komputerowego i multimedialnego działającego w zintegrowanej przestrzeni laboratoryjnej. Przewiduje się implementację następujących systemów, które będą stanowiły bazę informatyczną dla przedsiębiorstw:
- Profit Management System,
- Eureca Controlling System,
- Financial Management Solutions,
- Strategic Performance Management,
- Business Intelligence System,
- Analytic  System,
Zastosowanie powyższych systemów stworzy warunki dla rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw i usprawni transfer wiedzy do zastosowań praktycznych.

Celem projektu nie jest promowanie konkretnych rozwiązań, lecz nowoczesnych i innowacyjnych sposobów działania w oparciu o zaawansowane, zintegrowane systemy informatyczne i narzędzia baz danych.

Każdemu z Laboratoriów przyporządkowano określone funkcje, które pozwolą przedsiębiorcom (użytkownikom) na:
- planowanie biznesowe,
- jednokrotne ewidencjonowanie wszystkich operacji  gospodarczych w układzie odpowiadającym potrzebom sprawnego zarządzania,
- automatyzację procesów dotychczas wykonywanych ręcznie,
- optymalizację procesu podejmowania decyzji i usprawnienie obiegu informacji wewnątrz organizacji,
- ograniczenie i pełną kontrolę kosztów funkcjonowania organizacji poprzez ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych w czasie rzeczywistym,
- oszacowanie ryzyka związanego z kredytem bankowym,  
- monitorowanie działalności produkcyjnej i marketingowo-handlowej, 
- planowanie finansowe i budżetowanie oparte na metodach statystycznych,
- znaczne usprawnienie procesów rozliczania kosztów i rozrachunków,
- monitorowanie w zakresie płynności i rentowności finansowej oraz ostrzeganie w zagrożeniach pozycji ekonomiczno-finansowej,
- wzrost wydajności i jakości pracy,
- identyfikację konkurentów, klientów i kontrahentów,
- wielowymiarową ocenę efektywności projektów inwestycyjnych,
- poprawę jakości produktów,
- skrócenie czasu tworzenia zagregowanych zestawień analitycznych.

Powyższy zakres funkcji zarządzania dla ww. laboratoriów pozwoli na utworzenie w przedsiębiorstwach zbioru aplikacji z bazami danych i modelami dotyczącymi wspomagania zarządzania.
Sieć laboratoriów WZ ma kluczowe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw województwa kujawsko-pomorskiego, wzmocnienia ich potencjału ekonomicznego i innowacyjnego oraz zwiększenia zatrudnienia.
Efektem realizacji przedsięwzięcia będzie sprawne i skuteczne zarządzanie działaniami, zasobami oraz procesami w organizacji, przy pomocy nowoczesnych i innowacyjnych   rozwiązań informatycznych. Projekt pozwoli także na efektywną współpracę świata nauki z przedsiębiorcami.

Łączny koszt organizacji czterech Laboratoriów Wydziału Zarządzania to 3 072 174,00 PLN, z czego 210. 154,28 PLN stanowią koszty adaptacji i modernizacji. Pozostała kwota      (3 179. 700,02 PLN), przeznaczona zostanie na zakup sprzętu. Zadanie realizowane będzie w latach 2009-2013. Laboratoria zlokalizowane są w nowej siedzibie Wydziału Zarządzania, przy ul. Fordońskiej 430.

Nr 1708/B/H03/2011/40

Temat: Poziom a jakość życia mieszkańców Polski

Kierownik grantu: dr inż. Małgorzata Gotowska

Katedra Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania

Tytuł projektu: Migrowanie sieci tradycyjnych W KIERUNKU orientacji rynkowej w sektorze rolno-spożywczym - UMOWA KONSORCJUM W ramach Szóstego Programu Ramowego Wspólnot Europejskich (2002-2006) dla projektu pod nazwą TOWARDS FOOD-CT-2006-518702 Akcja wspierająca